طرز تهیه لیمو عمانی – آسانترین روش در خانه

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی

تهیه موادی مثل لیمو عمانی و رب گوجه در منزل، حس بسیار خوبی دارد. علاوه بر این، شما با خیال راحت از موادی که خودتان درست کردید، در غذاها استفاده می کنید و مطمئن هستید که بدون هیچگونه مواد افزودنی یا شیمیایی که برای سلامتی مضر هستند، تهیه شده است.

من در این مقاله از تجربه ام درباره ساده ترین روش برای تهیه لیمو عمانی در خانه حرف می زنم. و سعی کردم از تمام مراحل مهم کار عکس بگذارم. این روش، نیاز به هیچ وسیله خاصی مثل میوه خشک کن و … ندارد، یک روش سنتی بوده و آسانترین روش دست کردن لیمو عمانی است.

پس حتماً آنرا امتحان کنید و شما هم حس خوب من از درست کردن یک خوراکی در خانه را تجربه کنید. فکر می کنم شما هم مثل من، بعد از درست کردن این لیمو عمانی های دلفریب، حس رضایت و خوشحالی داشته باشید.

باعث افتخار من است اگر حس و انرژی خوبتان را با من در کامنت ها در میان بگذارید.

مواد لازم برای تهیه لیمو عمانی :

  • لیموترش طبق نیاز (در این آموزش ۴ کیلو)
  • سرکه یک استکان
  • نمک
  • آب جوش

طرز تهیه لیمو عمانی :

۱- لیمو ترش ها را به خوبی بشورید.

برای شروع خشک کردن لیمو، ابتدا لیموهای تازه را به خوبی بشورید. پوست لیموها باید کاملاً پاک و تمیز باشد. یادتان باشد که لیموهای با پوست نازک و زرد رنگ، بهترین انتخاب برای تهیه لیمو عمانی هستند.

لیموهای تازه را به خوبی بشورید

۲- به لیموها نمک بزنید و یک روز به همین حالت بگذارید.

به لیموها نمک بزنید و بگذارید یک روز به همین حالت باقی بمانند؛ تا نمک به خورد آنها برود. با این کار لیمو ترش ها طعم نمکی گرفته و خوش طعم می شوند، تلخی پوست لیمو هم کمتر می شود.

به مقدار دلخواه تان، نمک اضافه کنید؛ مقدار نمک نه باید خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد باشد که لیموها شور شوند.

به لیموها نمک بزنید و یک روز بگذارید

۳- بعد از یک روز لیمو ها را بشورید.

بعد از یک روز لیمو ها را بشورید تا نمک ها پاک شوند.

۴- لیموها را در آب جوش و سرکه بریزید.

یک قابلمه آب روی حرارت بگذارید، تا جوش بیاید. سپس در آن سرکه بریزید. لیموها را در آب جوش بریزید و بگذارید ۱ دقیقه در آب جوش بمانند. مقدار آب جوش باید به حدی باشد که روی لیموها را بگیرد.
دقت کنید که لیموها بیشتر از ۱ دقیقه در آب جوش نمانند. لیموها به هیچ وجه نباید بپزند یا تغییر رنگ بدهند. این مرحله پختن باعث می شود پوست لیموها لطیف و نرم تر شود و راحت تر خشک شوند.

اگر لیموها را زمان بیشتری (بیش از ۱ دقیقه) بپزید، لیموها بیش از حد نرم شده، حالت لِه شدگی پیدا می کنند و بعد از خشک شدن، لیموها خیلی چروک می شوند و رنگ آنها تیره می شود.
البته اگر بیش از حد بپزند و لِه شوند، هم خشک می شوند، اما نتیجه کار در حالت اول (پخت ۱ دقیقه) بسیار بهتر خواهد بود.

لیموها بعد از پختن

۵- با خلال دندان، روی لیموها سوراخ ایجاد کنید.

لیموها را از آب جوش درآورده و با خلال دندان روی هر لیمو ۴-۳ سوراخ کوچک ایجاد کنید. این کار باعث می شود در زمان خشک شدن، داخل لیموها گند نکُند و هوا به داخل لیمو رسیده و سریعتر خشک شوند. سوراخ ها را خیلی بزرگ نکنید که آب لیمو خارج نشود.

با خلال دندان، درون هر لیمو ۲ تا ۳ سوراخ ایجاد کنید

۶- لیمو عمانی ها را برای خشک شدن، زیر آفتاب بگذارید.

لیمو عمانی های شما، در حال آماده شدن هستند. آنها را زیر نور آفتاب بگذارید.

لیموها را در سینی یا پارچه تیره یا در سبد بگذارید. مخصوصاً سعی کنید در چند روز اول در سبد بگذارید تا از دو طرف (هم از بالا و هم از کف) به خوبی به لیموها هوا برسد و گند نشوند و زودتر خشک شوند.

طرز تهیه لیمو عمانی در آفتاب

لیمو عمانی زیر نور آفتاب بهتر و سریعتر خشک می شود. اما اگر بخاطر اینکه گرد و غبار روی لیموها ننشیند، تمایل نداشتید آنها را در هوای آزاد بگذارید؛ سعی کنید حداقل ۱۰ روز اول در معرض آفتاب و هوای آزاد باشند.

بعد از ۱۰ روز، که کمی خشک شدند، می توانید آنها را در داخل خانه بگذارید؛ تا مراحل خشک شدن به پایان برسد. خشک شدن لیمو عمانی حدوداً ۱ ماه طول می کشد.

بعد از حدود ۱ هفته لیمو عمانی به این رنگ در می آید و کم کم تغییر رنگ داده و خشک می شود:

لیمو عمانی ها بعد از حدود ۱ هفته

و بعد از حدود ۳-۲ هفته لیمو عمانی به شکل زیر در می آید و همانطور که می بینید لیمو ها در حال چروک و خشک شدن هستند.

لیمو عمانی بعد از حدود 2-3 هفته
لیمو عمانی بعد از حدود ۲-۳ هفته

برای داشتن ۱ کیلو لیمو عمانی، به چه مقدار لیموترش تازه نیاز دارم؟

تقریباً هر ۶-۷ کیلو لیموترش تازه، حدود ۱ کیلو لیموعمانی می دهد. پس اگر مقدار بیشتری لیمو عمانی لازم دارید، باید مقدار لیمو ترش بیشتری خشک کنید.

نکات تکمیلی و مهم :

لیموهای با پوست نازک برای این کار مناسب هستند. لیمو ترش با پوست ضخیم به مدت بیشتری برای خشک کردن نیاز دارند. لیموهای رسیده، با پوست زرد رنگ و نازک را انتخاب کنید. لیموهای نرسیده معمولاً پوست ضخیم تری دارند.

حدود ۱ ماه طول می کشد تا خشک شود؛ اما ارزش اش را دارد که لیمو عمانی را خودتان طبیعی در منزل درست کنید.

نتیجه گیری:

با روش هایی که در این پُست گفتم، لیمو گند نمی کُند و خراب نمی شود، تلخی لیمو هم گرفته می شود. این روش برای درست کردن لیمو عمانی، حتی از لیموهای بازاری هم نتیجه بهتری می دهد. چرا که داخل لیموها به خوبی خشک می شود و البته که لیمو عمانی های خانگی شما بدون هیچ مواد افزودنی و شیمیایی و بصورت طبیعی خشک شده اند.

پیشنهاد می کنم مقاله طرز تهیه رب گوجه فوری در خانه را بخوانید و یک رب گوجه فوری درست کنید که جایگزین عالی برای رب گوجه های صنعتی است.

هر سوالی که درباره درست کردن لیمو عمانی خانگی دارید، می توانید همین جا و زیر همین پست از من بپرسید.

‫6 نظر ارسال شده در “طرز تهیه لیمو عمانی – آسانترین روش در خانه

  1. علی حسونی پور :

    باسلام و عرض ادب
    از اینکه وقت گذاشتید و مطالب مفید و ارزنده منتشر کردید از شما سپاسگذاری میکنم.
    روز و روزگار برشما خوش باد
    باتشکر علی حسونی پورازشهرستان شادگان . استان خوزستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *